Snoranje-anthem ten bate van KiKa

Little Things That Kill schreef 'stadionhit' ter support van Oranje en goed doel

06 JUNI 2010, AMSTERDAM, NEDERLAND
Samenvatting
Ter ondersteuning van de Snoranje-actie componeerde Amsterdamse indierock-band Little Things That Kill een WK-meezinger waarvan de opbrengsten voor het overgrote deel naar KiKa gaan, een stichting die zich hard maakt voor betere behandeling en genezing van kinderkanker.
De afgelopen maand circuleerde op YouTube en via microblogdienst Twitter het filmpje “De kracht van ‘88” naar de gelijknamige website, waar gespeculeerd wordt over waarom Oranje in dat jaar Eurpees kampioen werd. De initiatiefnemers komen nu met het antwoord en roepen fans op hun snor te laten staan en stichting KiKa te steunen.

De oplettende muziekfans konden onder het filmpje het geluid van indierockers Little Things That Kill herkennen, samen met Het Oranje Legioen de initiatiefnemers van deze actie. Zij bieden nu op www.snoranje.nl het antwoord tot de vraag wat nu precies de kracht van ’88 was: de vele voetballers met een snor maakten dat Oranje kampioen werd.

Deze ludieke actie en de achterliggende oproep mensen te bewegen hun snor te laten staan als zichtbare steunbetuiging aan het Nederlands elftal, kent als soundtrack de stadion meezinger “Go” van Little Things That Kill.  Dit nummer is zowel via iTunes als het pay-what-you-want model van Bandcamp te downloaden. De opbrengst gaat voor 80% naar stichting KiKa dat zich hard maakt voor betere behandeling en genezing van kinderkanker.

Citaten
"Hier zit een hele slimme Nederlandse band achter. In de gaten houden!" Eerste Hulp Bij Plaatopnamen
"This is my favorite campaign so far, without a doubt." www.visualviolence.nl
Over Snoranje

Snoranje.nl: laat je snor staan voor Oranje en KiKa!

- De snor is tijdens het WK 2010 het symbool voor de Oranjefan die daarmee tevens het goede doel steunt -

Utrecht, 1 juni 2010 – Supportersgroep ‘Het Oranje Legioen’ heeft besloten een grootschalige ludieke actie op poten te zetten om niets meer aan het toeval over te laten bij het komende WK. Met deze actie worden alle Oranjefans opgeroepen hun (digitale) snor te laten staan zolang Nederland nog in de race is voor de WK titel. Deze actie is niet alleen een ondersteuning van Oranje, maar ook voor het goede doel: KiKa (Kinderen Kankervrij).

“Sinds de laatst veroverde titel smacht heel Nederland al naar een vervolg. De vraag was voor ons dan ook: ‘wat was de kracht van ’88?’ Het antwoord is simpel: de snor. Als u het kampioenselftal van ’88 bekijkt zal u opvallen dat 6 van de 11 basisspelers met trots een snor droegen. Toeval? Het Oranje Legioen denkt van niet.” Aldus Ruben van Geldorp, mede-initiatiefnemer van Snoranje.nl.

Op 1 juni is ‘De Kracht’ onthuld en is Snoranje.nl live gegaan. Op deze site zullen alle grote social media-netwerken worden verenigd: Hyves, Facebook en Twitter. Iedereen met een account zal in staat zijn zich makkelijk aan te melden als supporter van deze actie, oftewel ‘Snordaat van Oranje.’ Dit kan door zijn/haar profielfoto te ‘snorrifyen’ maar er gaat natuurlijk niets boven een echte snor.

De profielen worden gesponsord door bedrijven. Naast ‘Snordaat’ zijn er nog twee rangen: ‘Snorgeant’ – een supporter die zich laat sponsoren door zijn omgeving om een snor te laten groeien (denk aan: de meester voor de klas, de voorzitter van de voetbalclub, etc.) en de ‘Snorficieren:’ bekende Nederlanders die middels een openbare biedingsite worden overgehaald om hun snor te laten staan.

Ruben van Geldorp: “Wij zijn er van overtuigd dat de potentiële snor van Mark van Bommel, Rutger van GeenStijl, Giel Beelen of Kelly serieus geld waard is.”

Om de actie kracht bij te zetten hebben diverse groepen zich achter de ludieke actie geschaard. Zo heeft de band Little Things That Kill, winnaar van diverse prijzen bij De Grote Prijs van Nederland 2003, speciaal het nummer ‘Go’ opgenomen. Daarnaast roept Snoranje.nl samen met Koninklijke Horeca Nederland kroegen op om fans met een (nep)snor een biertje aan te bieden op wedstrijddagen. Verschillende horecazaken hebben al gehoor gegeven aan de oproep.

Oranje moet wereldkampioen worden en dit kan alleen als zoveel mogelijk supporters hun snor laten staan. Inmiddels heeft onder andere Vodafone toegezegd de ‘Snordaten’ te gaan sponsnoren. Al het geld dat met deze actie wordt opgehaald, zal direct worden geïncasseerd door KiKa.

Zenders ITV (Engeland) en Limburg 1 (regionale zender) gaan de HOL-leden in Zuid-Afrika volgen.

Noot voor de redactie (niet voor publicatie). Voor verdere informatie verwijzen wij u naar:

Ruben van Geldorp                        Guido Boelaars

ruben@hetoranjelegioen.nl         guido@hetoranjelegioen.nl